Epistemologische Apparate: Performing Knowledge und Speculation Labs

In epistemologischen Apparaten wie Lecture-Performances, Ausstellungen, Installationen, Filmen, Interventionen/Aktionen oder Theaterstücken werden Diskurse zu digitalen Kulturen aus den Geisteswissenschaften bzw. aus Politik, Wirtschaft und Industrie sowie technologische Entwicklungen in einer hyper-affirmativen Ästhetik aus- und aufgeführt. Themen sind z. B. Posthumanismus, Techno-Ökologien, Künstliche Intelligenz, Mensch-Maschine-Symbiosen, Neoliberaler Elitismus oder Menschliches Datengebertum. Dieses „Performing Knowledge“ erforscht und testet die Politiken und Regime opaker digitaler Kulturen. In „Speculation Labs“ werden andere Gestaltungen von Weltordnungen imaginiert und getestet.

Downloads

Portfolio

„Institut for Expanded Enlightenment“, als PDF-Download (2,2 MB)

2006

Im Krankensaal von Radio Schreber

Installation und Performance zum Spiritismus von Medienwissenschaften. Nationaltheater Weimar/Bauhaus Universität Weimar

Dokumentation und Aufsatz: „Im Krankensaal von Radio Schreber. Diskursanalytische Ästhetik als Forschungsmethode in digitalen Kulturen“ auf Experiments&Interventions

2014

Medien&Paranoia

Live-Installation zur Fortbildung in einer Erkenntnisform für digitale Kulturen. Leuphana Universität Lüneburg

Dokumentation und Aufsatz: „Medien&Paranoia“ auf Experiments&Interventions

2014

John Gabriel Borkman und andere anti-kapitalistische Held_innen

Einige wissenschafts-performative Erwägungen, sehr frei nach Ibsen, Bataille, Reckwitz und Bröckling. TheorieTheater. Hamburg

Dokumentation und Aufsatz auf Experiments&Interventions

2015

Versehrte Dinge

Ausstellungs-Performance zu Herausforderungen symmetrischer Handlungsensembles im Dunstkreis von Akteurnetzwerktheorie und Techno-Ökologie. Leuphana Universität Lüneburg

Dokumentation und Aufsatz: „Versehrte Dinge“ auf Experiments&Interventions

2015

Kontakthof 2.0. RemixTheater

TheorieTheater (mit Studierenden)

Dokumentation und Aufsatz: „Kontakthof 2.0. Embodiment of Remix und TheorieTheater“ auf Experiments&Interventions

2015–2016

Yes Men und die Barbiehaare

Performance und Aktion zur Selbstgenügsamkeit von Interventionen in digitalen Kulturen. Leuphana Universität Lüneburg/Berlin

Dokumentation und Aufsatz: „Künstlerische Interventionen in digitalen Kulturen“ auf Experiments&Interventions

seit 2016

Posthuman Chances Lab. Norma C.

Epistemologischer Apparat zur Reflexion der Posthumanisierung von Wissenschaft, Technik und Existenz. Diverse Auftritte

Dokumentation auf Experiments&Interventions

2018

Marianne und die Rollings Stones. RemixTheater

DAS AMATEURTHEATER. TheorieTheater

Forschungsmaterial auf facebook.com

Dokumentation auf Experiments&Interventions

Artificial Figures perform and reflect „Theatre and Digitality“ for more Insight into Digital Cultures. Fanny Cyberton und Fanny Cybertron, the Avatar. Lotte Leaker

Worklist:

Fanny & Fanny Cybert®on
https://www.facebook.com/fannycyberton
https://www.tiktok.com/@nettheatrechannel

Lecture Performances:

Lotte Leaker
https://www.instagram.com/lotteleaker/
https://www.tiktok.com/@lotteleaker

Fanny Cyberton is a consultant for digital performances, coming from the year 2043. She is a self-proclaimed associated researcher at The Global Disaster Resilience Centre in Huddersfield, UK. She appears in all kind of events, and media in order to activate today’s humans for engaging in better futures. She is promoting digital performances and theatre as training for posthumanity, techno-human co-operation, affirmation and adaption to crisis (resilience), regimes of relationisation, transgressive bodies and identities, and the advantages of distant socialising.

Fanny Cybertron (Avatar) is an afterlife of human performances in the Internet, campaigning in its deeper layers and dark sides for avatars’ freedom, and self-regulation. It is a co-founder and member of the virtual network “Close-and-Clean the Internet” (C&CLI-inc). It is also active in the movement “Avatars’ Privacy” (AsP), and is part of the self-help group (SHG) “Desperate Avatars” (D.A.). It takes a leading role in the Internet-underground-movement for “Old-Fashioned Academia” (OF.A), fighting the downfall of critique, and the humanities in digital cultures.

Lotte Leaker is an activist for digital enlightenment, exerting wherever it is necessary leaking and conspiring against digital cultures’ secrecy, fakeness, conspiracy, and data-economy. Her motto is: Like to leak, need to leak, but be cautious leaks could be fake. She is also engaging for making the Internet a more equal space, giving a place for the old, promoting “Performing Aging”. 2015 she received the famous “Dr. Owlglass Medal” 2015 during an undocumented ceremony in Leutkirch/Allgäu.